неділя, 30 січня 2022 р.

Роздатково – довідковий посібник «Інтерактивні технології навчання»

 

 

 

 

 

Роздатково – довідковий посібник «Інтерактивні технології навчання»

 

 

 

                                                        Упорядник вчитель української

                                                                                         мови та літератури

                                                                                                 Макарчук Л.Ф.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

1.    «Робота в парах»…………………………. 3

2.    «Робота в малих групах»…………….. 4

3.    «Мозковий штурм»……………………… 5

4.    «Метод Прес»………………………………. 6

5.    «Акваріум»…………………………………… 7

6.    «Два – чотири – всі разом»………….. 8

7.    «Триступеневе інтерв'ю»……………… 9

8.    «Карусель»……………………………………. 10

9.    «Коло ідей»…………………………………. 11

10. «Снігова куля»…………………………….. 12

11. «Навчаючи – учусь»……………………. 13

12. «Займи позицію»………………………… 14

13. «Складання резюме»………………….. 15

14. «Кубування»………………………………… 16

15. «Активне слухання»…………………….. 17

                          16. «Сенкан»………………………………………. 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в парах

 

Мета: сприяння розвитку навичок спілкування, критичного мислення, вміння висловлюватися, переконувати й вести дискусію.

Алгоритм  діяльності:

1.    Учням пропонується конкретне завдання.

2.    Об'єднання учнів у пари (довільно).

3.    Обговорення завдання у парі (вказується час для обговорення).

4.    Представлення результатів роботи. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Робота в малих групах (3 – 5 учнів)»

Мета: вирішення складних проблемних ситуацій, що потребують колективного розуму, набуття навичок спілкування та співпраці.

Алгоритм діяльності:

І. Розподіл ролей у групах:

Головуючий (керівник групи):

-         зачитує завдання;

-         організовує порядок виконання завдання;

-         встановлює послідовність висловлювань членів групи;

-         заохочує всіх до роботи;

-         підбиває підсумки;

-         визначає доповідача (за згодою членів групи).

Секретар:

-         веде записи результатів роботи;

-         має бути готовим висловити загальну думку групи під час підбиття підсумків, допомогти доповідачеві.

Посередник:

-         стежить за часом;

-         відповідає за регламент.

Доповідач:

-         доповідає про результати роботи групи.

2. Висловлення власної думки спочатку за бажанням, а потім по черзі.

3. Дотримання правил активного слухання.

4. Обговорення ідей, а не осіб учнів, які висловили ці ідеї.

5. Намагання дійти спільної думки, хоча в деяких випадках може бути особлива думка, яка має право на існування.

 

 

 

 

 

«Мозковий штурм»

Мета: спонукати учасників колективного обговорення проблемної ситуації до творчості, вирішення її шляхом колективного обміркування – мозкового штурму.

Алгоритм діяльності:

1.    Проблемне питання записують на дошці.

2.    Учасники штурму висувають ідеї для розв'язання проблеми.

3.    Запропоновані ідеї записують на дошці.

4.    Групування та аналіз висунутих ідей.

5.    Вибір ідей, які допоможуть у розв'язанні проблеми.

6.    Підсумки роботи.

Правила поведінки під час «мозкового штурму»:

-         зібрати якомога більше ідей щодо розв'язання проблеми;

-         зосередитися, змусити працювати свою уяву, не відкидати ідею лише тому, що вона суперечить загальноприйнятій думці;

-         брати до уваги всі запропоновані ідеї, розвивати їх;

-         не обговорювати, не критикувати висловлювання інших, не намагатися давати оцінку запропонованим ідеям.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Метод  прес»

Мета: навчати учнів виробляти і формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійних питань у виразній і стислій формі, переконувати інших.

Алгоритм діяльності:

1.    Позиція: «Я вважаю, що …» (висловлення своєї думки).

2.    Обґрунтування: «Тому що …» (на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).

3.    Приклади:  «Наприклад …» (факти, дані, що підтверджують позицію).

4.    Висновки: «Отже (тому), я вважаю …» (узагальнення думки).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Акваріум»

Мета: вдосконалення навичок дискутувати в малих групах та вміння аргументувати власну позицію.

Алгоритм діяльності:

1.    Об'єднання учнів у групи, ознайомлення із завданням.

2.    Одна з груп сідає у центр класу (або на початку середнього ряду) й отримує завдання для проведення групової дискусії (зачитується завдання вголос; 3-5 хв. обговорюється проблема; підсумовується дискусія, згідно з прийнятим спільним рішенням).

3.    Учні, які перебувають у зовнішньому колі , не втручаються у хід дискусії.

4.    Після закінчення дискусії група повертається на свої місця, а вчитель веде бесіду з класом (2-3 хв.) за такими запитаннями:

-         Чи погоджуєтеся ви з думкою групи?

-         Чи була ця думка достатньо аргументована?

-         Який з аргументів вважаєте найбільш переконливим?

5.    Місце в «акваріумі» займає інша група й обговорює іншу ситуацію.

6.    Підсумки роботи в групах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Два – чотири – всі разом»

Мета: розвиток навичок спілкування у групі, вміння переконувати і вести дискусію.

Алгоритм діяльності:

1.    Постановка питання для обговорення чи дискусії із встановленням часу для роботи.

2.    Об'єднання учнів у пари для обговорення своїх ідей (пари повинні дійти спільної думки щодо вирішуваної проблеми протягом вказаного часу).

3.    Об'єднання пар у четвірки для обговорення попередньо досягнутих рішень щодо поставленої проблеми. Як і в парах прийняття спільного рішення є обов'язковим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Триступеневе інтерв'ю»

Мета: розвиток навичок спілкування у групі, вміння переконувати, уважно слухати, аналізувати і передавати міркування партнера,  вести дискусію.

Алгоритм діяльності – як при технології «два – чотири – всі разом»

 На запитання вчителя кожен учень шукає відповідь самостійно, потім, утворивши пару, обмінюється міркуваннями з однокласником. Після цього пари утворюють четвірки, в яких кожен ознайомлює присутніх із міркуваннями свого партнера.

Алгоритм діяльності:

1.    Постановка питання для обговорення чи дискусії із встановленням часу для роботи.

2.    Об'єднання учнів у пари для обговорення своїх ідей (пари повинні дійти спільної думки щодо вирішуваної проблеми протягом вказаного часу).

3.    Об'єднання пар у четвірки для обговорення попередньо досягнутих рішень щодо поставленої проблеми. Як і в парах прийняття спільного рішення є обов'язковим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Карусель»

Мета: вдосконалення навичок обговорення дискусійних питань у групі з різними партнерами, обговорення гострої проблеми з діаметрально протилежних позицій.

Алгоритм діяльності:

1.    Розставити стільці у два кола (внутрішнє і зовнішнє).

2.    Учні сідають один навпроти одного, ознайомлюються із завданням.

3.    Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє – рухоме. За сигналом ведучого учасники пересуваються на один стілець, праворуч і опиняються перед новим партнером. Так проходять усе коло, обговорюючи поставлене завдання.

Можливі три варіанти організації діяльності.

І варіант. Учасники внутрішнього кола – прихильники однієї точки зору, а зовнішнього – протилежної. Спочатку відбувається обмін точками зору у перших парах. Учні фіксують аргументи протилежної сторони. За сигналом ведучого відбувається зміна партнерів, дискусія триває, але учні намагаються дібрати нові контраргументи.

ІІ варіант. Кожен учень зовнішнього кола має аркуш з конкретними запитаннями щодо висунутої проблеми і під час переміщення по колу збирає максимум інформації з цього питання. Наприкінці відбувається заслуховування окремих відповідей, обговорення складних аспектів проблемної ситуації, ефективності співпраці.

ІІІ варіант. Учні заздалегідь готують запитання чи поняття й фіксують його на аркушах, а на звороті записують своє ім'я. під час роботи партнери ставлять один одному запитання, і в разі правильної відповіді учень одержує від автора запитання картку. Наприкінці вправи підраховують кількість карток у кожного учня і визначають переможця (або відповідно оцінюють роботу кожного учня).

 

 

 

 

«Коло ідей»

Мета: вирішення гострих суперечливих питань, створення списку ідей та залучення всіх учнів до обговорення поставленого питання.

Алгоритм діяльності:

1.    Постановка питання для обговорення у групах із зазначенням часу для цієї роботи.

2.    Представлення групами свого варіанта розв'язання проблеми.

3.    Запис на дошці запропонованих ідей.

4.    Розгляд проблеми загалом, підсумки роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Снігова куля»

Мета: висловлення та обґрунтування власної думки з приводу обговорюваного питання.

Алгоритм діяльності:

1.    Бесіда у формі запитань щодо обговорюваного питання.

2.    Пропонується уявна «снігова куля», яку «перекидають» від одного учня до іншого, називаючи ім'я адресата. Той, у кого «влучила» «снігова куля» (чиє ім'я назване), відповідає на запитання і «перекидає» її іншому учневі.

3.    Відповідає лише той, у кого «влучила» «снігова куля».

4.    Швидка й лаконічна відповідь.

5.    Відповіді без коментарів і оцінок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Навчаючи – навчаюсь»

Мета: можливість передачі набутих знань, умінь, навичок своїм однокласникам, підвищення інтересу до навчання.

Алгоритм діяльності:

1.    Учням пропонуються картки із запитанням (завданням), що стосується теми уроку (по одній кожному учневі).

2.    Протягом кількох хвилин учень виконує завдання.

3.    Після перевірки вчителем правильності виконання завдання учень може підійти до однокласника й ознайомити із цим завданням, допомогти його виконати та одержати певну інформацію.

4.    Спілкуватися можна лише з однією особою.

5.    Після обміну інформацією кожен учень розповідає, що він дізнався від інших за темою уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Займи позицію»

Мета: демонстрація розмаїття поглядів на проблему, усвідомлення можливості протилежних позицій щодо її вирішення.

Алгоритм діяльності:

1.    Пропонують тему, потрібно висловити думку з приводу неї.

2.    Вибір плаката («так», «ні», «не знаю»), який відповідає вашій позиції.

3.    Обґрунтування своєї позиції.

4.    Уважне вислуховування аргументів інших учнів.

5.     Якщо після обговорення дискусійного питання позиція змінюється, то слід перейти до іншого плаката і пояснити причину зміни своєї позиції.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Складання резюме»

Мета: вдосконалення та розвиток творчого мислення, вміння робити узагальнення, співпраця у парі.

Алгоритм діяльності:

1.    Учень самостійно (2-3-ма реченнями) викладає зміст запропонованого вчителем завдання.

2.    Учні в парах обмінюються думками з приводу написаного й удосконалюють його (інший варіант: складають спільне резюме).

3.    Озвучення виконаного.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Кубування»

Мета: розвивати аналітико-синтетичне мислення, вдосконалювати вміння чітко і конкретно висловлювати власну думку щодо поставленого завдання.

    Цю методику можна застосовувати як у групах, так і в парах. Завдання написані на сторонах куба.

Алгоритм діяльності:

1.    Назвіть, опишіть …

2.    Засоціюйте …

3.    Порівняйте …

4.    Висловіть своє ставлення …

5.    Аргументи «за» і «проти» …

6.    Застосуйте …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Активне слухання»

Мета: вдосконалення вироблення певних компетентностей, вміння слухати співрозмовника, дотримуючи певних правил.

Алгоритм діяльності:

1.    Слухач сідає, ледь нахилившись уперед, обличчям до доповідача; очима встановлює контакт з ним; на обличчі – доброзичлива посмішка; користується жестами (кивки головою), заохочує вигуками («так!», «невже?», «цікаво!»), ставить уточнювальні запитання.

2.    Заборонено давати оцінку та поради тому, хто говорить, переривати його, висловлювати власну думку, змінювати тему розмови.

 

Запитання для рефлексії:

Що було легше: розповідати чи слухати?

Як ви почувалися?

Які думки виникали у вас?

Навіщо ми це робили?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Сенкан»

Мета: вдосконалення та розвиток творчого мислення, вміння робити узагальнення,  чітко і конкретно висловлювати власну (головну) думку.

Алгоритм діяльності:

Це вірш, який складається з п'яти рядків.

 

1.    Слово, яке позначає тему сенкану – 1 іменник.

2.    Опис теми, найхарактерніші ознаки – 2 прикметники.

3.    Називає дію, пов'язану з темою – 3 дієслова.

4.    Висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного – речення з 4 слів.

5.    Синонім до першого слова, в якому висловлюється сутність теми, своєрідний висновок – 1 іменник.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Самостійна робота. 11 клас. Профіль. Б.Олійник, Л.Костенко, Вінграновський.

  Самостійна робота. 11 клас. Профіль. Б.Олійник, Л.Костенко, Вінграновський. І – в. 1.      Чому Гриць Бобренко вирішив одружитися з Га...