Есе
на тему «Філософська спадщина Г.Сковороди: вчення про три світи, дві натури»
Шість прикмет має людина: трьома
подібна вона на
тварину, а трьома на янгола; як
тварина – людина їсть
і п'є, як тварина –
вона множиться і як тварина – викидає;
як янгол – вона має розум, як
янгол – ходить просто і як
янгол – священною мовою
розмовляє.
Талмуд. Трактат Авот.
Людина! Здається, найдосконаліша з істот, що існують в природі. Так,
саме здається! І вважає так знову ж таки саме людина! Вона постійно намагається
довести свою вищість, досконалість усім: світові, природі й самій собі. Тому й народжуються генії, що прагнуть
осягнути глибинну суть поняття «людина», аналізуючи минуле, пророкуючи
майбутнє. І тільки в одному вони певні всі: людина поєднує духовне й тілесне,
високе й низьке, вона вільна й водночас залежна – очевидно, якраз у цьому
парадоксальному поєднанні, у цій складності й внутрішній суперечливості й
полягає справжня природа людини.
Іноді кажуть, минуле має ту перевагу перед теперішнім і майбутнім, що із
нього можна вибрати те, що тобі подобається. Чи так це? Хіба минуле не частина
нашого теперішнього, хіба воно не живе в нас, наповнюючи серце вірою у краще
життя і торжество справедливості? Мистецька спадщина минулого викликає
підвищений інтерес. І зустрічі з нею, з героїчними діяннями предків, з красою,
з тогочасною філософією буття – надійний спосіб активізації морального,
духовного зростання, вдосконалення сучасної особистості. І українцям є чим і
ким пишатися!
Ще за життя Г.Сковороду називали «українським Сократом», «українським
Горацієм», «українським Езопом». Адже як згадані мудреці у своїх країнах, так
Сковорода в Україні значно розвинув філософію, літературу, педагогіку. Він розвинув
ідеї демократизму й гуманізму, вніс у нашу літературу нові теми й образи.
Сковорода шукав шляхів, як пізнати світ і людське буття, намагався встановити
взаємозв'язок усіх речей,
усього, що існує. І знайшов: три світи людського буття та дві натури. Світи : біологічний – людина
жива істота; соціальний – людина – суспільний індивідуум; духовний – сутність
людини як виду, внутрішнє наповнення (мораль, філософія буття, мистецтво,
релігія…). Натури ж: одна видима – предмети,
явища матеріального світу; друга невидима – Бог, дух, розум, істина. Простір
духовності, власне, й містить можливості самореалізації людського в людині. «Философия и любомудрие, -
пояснював він, - устремляют весь круг дел своих на тот конец, чтобы дать жизнь
духу нашему, благородство сердцу, светлость мыслям, яко главе всего. Когда дух
в человеке весел, мысли спокойны, сердце мирно, то все светло, счастливо,
блаженно. Сие есть философия». В природі –
краса, гармонія, а в суспільстві – несправедливість, і щоб змінити макросвіт
(навколишнє), треба кожному змінити мікросвіт (тобто себе самого). Пізнавай
себе, а пізнавши – удосконалюй. Пізнаючи свої нахили, людина правильно
визначить своє місце в суспільстві й принесе найбільшу користь. Вона не може
бути щасливою, якщо діє всупереч своїй природі. Веління природи – це веління
Бога в людині. Пізнання природи – це пізнання Бога. Людина може бути щасливою
за умови, якщо обере професію, котра відповідає її покликанню. Головне –
споріднена праця. Для цього треба насамперед пізнати себе. Пізнавши себе,
пізнаєш природу. Пізнавши природу, зрозумієш, який вибір мусиш зробити, аби
бути щасливим. Щастя не в гонитві за чинами і багатством. Сковорода категорично
засуджував властолюбство, зажерливість, корисливість. «Багатством живиться лише
тіло, а душу звеселяє споріднена праця».
Тільки той, у кого чиста совість, не боїться смерті, перемагає її.
З вини людей суспільне життя стало нерозумним і прийшло до цілковитого
занепаду. Великий гуманіст Сковорода жив сподіваннями про майбутнє, де не буде
«рабського іга», «тяжкої роботи», нічого «зложадного», «хамського». Він вірив в
оновлення людського суспільства через моральне вдосконалення людини, виховання
її чесної «другої» натури. Він переконував, що вільна праця за покликанням – це
єдине джерело людського щастя і головний чинник перебудови, зміни всього суспільства на засадах совісті, честі,
мудрості, правди. Сковорода довів це на прикладі власного життя: учив, як жив,
а жив, як навчав.
Макарчук Л. Ф.
Вчитель укр.. мови та л-ри
Морозівської
ЗШ І – ІІІ ступенів
Немає коментарів:
Дописати коментар